Do Góry
Pokolenie naszych dzieci technologię - sieć i smartfony - traktuje już niemal jak powietrze. Obcują z nimi de facto od początku swojego życia i ciężko im wyobrazić sobie świat, w którym brakowałoby tych rzeczy. Możemy przeciwstawiać się tej sytuacji, zabraniać korzystania z internetu czy zabierać smartfony, ale to walka z góry skazana na klęskę. Zdecydowanie lepiej skorzystać z nowych technologii w prowadzeniu zajęć i wskazać dzieciom, że smartfony to nie tylko rozrywka, ale są w stanie okazać się praktyczne w nabywaniu informacji. Poniżej kilka zarysów lekcji z użyciem smartfonów. Jak najbardziej można z nich skorzystać także i w domu, należycie angażując dzieci.
Lekcja o tym, jak wyszukiać informacje
Współcześnie kucie na pamięć nie jest już tak potrzebne jak kiedyś. Nie mamy potrzeby pamiętać, kiedy przyszedł na świat Władysław SIkorski, gdyż zawsze możemy to sprawdzić za pomocą telefonu i aplikacji z wikipedią (w 1881 roku). Możemy to też zastosować do wielu innych spraw.
Spróbuj więc zaproponować swoim uczniom sprawdzian z wiedzy ogólnej (kto rządzi na Kubie? Nie jest to Raul Castro) i pozwól im używać smartfonów. W konsekwencji dzieci nauczą się stawiać odpowiednie zapytania przy szukaniu informacji (co swoją drogą staje się coraz łatwiejsze) oraz uczą się robić dobry reasearch. Nabędą także konkretną wiedzę - jest spora szansa, że wyszukane samodzielnie dane zapamiętają na dłuższy czas niż te wykute z książek.
Zupełnie nowoczesne podchody
Gdy nasza generacja w podchody, rysowaliśmy strzałki kredą na ścianach budynków lub patykiem w ziemi. Współcześnie uczniowie mogą bawić się inaczej. Pierwszy zespół wychodzi i przesyła drugiej grupie fotki lokalizacji, jakie trzeba odczytać i odnaleźć. Można też wskazać konkretne miejsca, które uczniowie będą musieli odnaleźć za pomocą nawigacji i GPS. Przy sposobności można przedstawić im dawne metody znajdowania trasy (ciągle jeszcze nie w każdym miejscu dysponujemy siecią) i nauczyć orientacji w niezaludnionym obszarze.
Kiedy takie zajęcia przeprowadzimy w mieście, warto też wykorzystać je do pogłębienia wiedzy o historiilokalnej. Wybieramy znaczące dla miejscowości lokalizacje i w każdym z nich szykujemy zadanie, którego celem będzie dostarczenie ciekawej dla uczniów wiedzy dotyczącej ich okolicy. I tutaj można wykorzystać elektornikę: pozwólmy uczniom wyszukiwać online.
Aplikacja do prac domowych
To akurat wyższa szkoła jazdy. Ten projekt wymaga wyłożenia pieniędzy, znajomości języków kodowania lub... odpowiednich kontaktów. Zaprojektuj program mobilny z możliwością wgrywania testów. Umów się z młodzieżą, że raz na oznaczony czas będą otrzymywać powiadomienie o kolejnym quizie - to mogą być ich prace domowe. Spożytkuj też reguły grywalizacji i zaoferuj zdobywanie punktów. Przed zakończeniem roku zróbcie przegląd wyników i doceń najlepszych. Nagrody warto uzgodnić razem z uczniami przed pierwszą turą quziów. Powinno się też rozważyć nagrodę dla całej klasy, by oprócz rywalizacji rozwiązywanie zadań było także współpracą.
Telefony komórkowe z internetem nie muszą spędzać snu z powiek nauczycielom. Wręcz przeciwnie: mają możliwość nam świetnie sprzyjać, ale nie możemy uważać ich za wroga. Właściwie wykorzystane umożliwią nam osiągać warte pozazdroszczenia sukcesy.